.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
با حضور معاون وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک؛
برگزاری کنفرانس تخصصی حقوق کودک در مازندران
شمال نیوز: کنفرانس تخصصی حقوق کودک با حضور معاون وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک و مدیران ارشد استان با همت اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران در....
برگزاری کنفرانس تخصصی حقوق کودک در مازندران

شمال نیوز: کنفرانس تخصصی حقوق کودک با حضور معاون وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک و مدیران ارشد استان با همت اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران در سالن سینما کانون واقع در اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران برگزار شد.


معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری: 
حقوق کودک در اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری از گسست بین نسلی به عنوان عامل نادیده گرفته شدن و عدم درک نیازهای کودکان نام برد.

محمود عباسی در کنفرانس تخصصی حقوق کودک در ساری با بیان اینکه در دوره معاصر بشر توانسته است مجموعه ای از حق های حوزه کودکان را کشف و در قالب پیمان‌نامه‌ جهانی حقوق کودک ارائه کند در حالیکه چهارده قرن قبل این منظومه حقوق در آموزه های دینی ما وجود داشته تصریح کرد: نگاه به پیشینه ایران و اسلام نشان می‌دهد که به حقوق کودک توجه ویژه ای شده است.
وی افزود: تمدن بزرگ ایران و اسلام و خدمات متقابل آن مجموعه‌ای از ارزش‌ها را فراروی ما گذاشته است که در هرجای عالم شناخته شده و جهانیان نگاه ویژه ای به این تمدن درخشان دارند.

وی با تاکید بر اینکه کودکان حق زندگی شایسته دارند و حق دارند در کنار خانواده زیست مادی و معنوی داشته باشند گفت: کودکان حق دارند سلامت باشند و از مواهب اجتماع بهره‌مند گردند. کودکان حق دارند امنیت داشته باشند و از فضای مجازی امن بهره مند شوند.

وی با تاکید بر اینکه باید برای پاس‌داشت حقوق کودکان و مجموعه‌ی حقوق آنان تلاش کرد یادآور شد: این حق ها و ارزش‌ها در قوانین و مقررات ما از جمله قانون اساسی مورد توجه قرار گرفته است.
معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری با بیان اینکه گسست بین نسلی سبب شده تا کودکان را نبینیم و نفهمیم گفت: فضای مجازی چنان بر رابطه بین خانواده‌ها اثرگذاشته که سبب گسست بین نسلی شده است و باید تجدید نظر اساسی در فرهنگ و زندگی روزمره امان داشته باشیم تا بتوانیم کودکان‌مان را دریابیم.

وی تشکیل پلیس اطفال، ارائه آموزش‌های لازم به کودکان را از جمله حقوق کودکان یاد کرد و گفت: کودکان حق دارند هویت و نام نیکو داشته باشند، کودکان حق دارند شاد باشند و بازی کنند. کودکان حق دارند زندگی شایسته داشته باشند.


مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران :
نگاه جامعه به حقوق کودک، تزیینی و سطحی است


سمیه قاسمی طوسی درابتدا ضمن قدردانی از مدیران دستگاه‌هایی که با حضور در این کنفرانس تخصصی، برغِنای آن افزودند، گفت: جامعه یک کلیت به هم پیوسته است و نباید از کنار مشکلاتی که در هر بخشی وجود دارد، به آسانی عبور کرد به‌ویژه اینکه اگر موضوع مهمی چون «حقوق کودک» باشد که به آینده جامعه مربوط است هرچند نگاه جامعه به حوزه کودک تزیینی و سطحی است و این نوع نگرش باید تغییر کند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران با بیان اینکه در فرهنگ دینی نیز بر لزوم حمایت از کودکان تصریح شد، اظهار داشت: اگر در گوشه ای از اجتماع انسانی مشکلی وجود داشته باشد این مشکل بر سایر بخش‌ها نیز اثرگذار است و نباید از کنار آن با بی‌تفاوتی رد شد.

وی خاطرنشان کرد: نباید از کنار مشکلات حوزه کودکان غافل شویم چون کودکان با آینده جامعه و فردای ما پیوند دارند و هرچه توجه به آنان بیشتر باشد درحقیقت به فردای خود بیشتر توجه کردیم.

قاسمی طوسی با اشاره به اهمیت دوران کودکی، بر ضرورت توجه به این قشر تاکید کرد و گفت: به باور من توجه لازم و بایسته نسبت به کودکان دیده نمی‌شود و جامعه غالبا به کودک نگاه تزیینی و سطحی دارد و این موضوع باید در جامعه تبیین شود.

مدیرکل امور خانواده و استانداری مازندران ادامه داد: در زمینه چالش‌های حقوق کودک، مشکلات به‌مراتب بیشتر است و در این زمینه با کمبود و نارسایی قوانین مواجه هستیم و یکی از چالش‌های حقوقی، آشنا نبودن بسیاری از صنوف با پیمان نامه حقوق کودک است که ایران مفاد آن را پذیرفته است.

وی کمبود و نارسا بودن قوانین را از دیگر چالش‌ها بیان کرد و گفت: در حوزه کودک آزاری، کودکان کار و خیابانی نیز مشکلاتی وجود دارد و باید زیرساخت‌های نشاط آفرین را برای کودکان فراهم کرد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مازندران یادآور شد: پایین بودن ضریب حضور کودکان در مهد کودک، حضور کمتر از 15 درصد از کودکان زیر 6 سال در مهد کودک‌ها و رها بودن بقیه و نامشخص بودن متولی کودکان در کشور و مداخله دستگاه‎های متعدد در کار بهزیستی از دیگر مشکلات است و بسیاری از مدیران نیز توجه لازم به این قشر ندارند.

وی در پایان برگزاری چنین نشست‌هایی را به‌صورت دوره‌ای ضروری دانست و گفت: طیف گسترده‌ای از مشکلات مربوط به کودکان، با حضور مدیران دستگاه‌ها که هرکدام بر بخشی از این موضوع، اشراف دارند، شناسایی و مرتفع خواهد شد.


رییس‌کل دادگستری مازندران:
دادگاه اطفال در مازندران راه‌اندازی می‌شود

رییس کل دادگستری مازندران نیز در این همایش نبود دادگاه اطفال در استان را یک نقیصه دانست و گفت: این دادگاه ویژه، در آینده نزدیک در استان راه‌اندازی می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسملین محمدصادق اکبری افزود: در حال حاضر بخشی از پرونده‌های مربوط به اطفال در دادگاه کیفری یک رسیدگی می‌شود و در دادگاه کیفری دو نیز باید به این شکل عمل شود.
وی ادامه داد: با راه اندازی دادگاه اطفال به نحو درست‌تر و بهتر می‌توان پرونده اطفال را رسیدگی کرد، اگرچه در حال حاضر نیز این دست پرونده‌ها مطابق موازین قانونی بررسی می‌شوند.

اکبری همچنین به نبود پلیس اطفال مازندران به عنوان یک مشکل دیگر یاد کرد و گفت: طبق قانون انجام تحقیقات در باره پرونده اطفال باید زیر نظر رییس دادگاه و با حضور پلیس اطفال انجام شود که در حال حاضر چنین مجموعه‌ای در استان وجود ندارد.

رییس کل دادگستری مازندران فعال شدن دادگاه ویژه و پلیس اطفال را برای دادرسی بهینه پرونده‌های مربوط به کودکان مهم برشمرد و توضیح داد: مثلا قانون برای قاضی پرونده اطفال شرایطی قائل شده که از جمله آن سابقه کار 5 ساله، متاهل بودن و صاحب فرزند بودن است.

وی افزود: البته این شرایط برای قضات کفایت نمی‌کند و برای رسیدگی به پرونده اطفال نیاز است تا قضات دوره‌های آموزشی خاص را طی کنند و نحوه برخورد و تعامل با کودکان را فرا بگیرند.


معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران: 
درخصوص کودک آزاری مدرن، اطلاع‌رسانی کنید

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران نیز در این همایش درباره شیوه‌های مدرن کودک آزاری در کشور هشدار داد و خواستار توجه جدی‌تر همگانی و اطلاع‌رسانی در باره این شیوه‌ها به جامعه شد.

حسین حسن نژاد در ادامه گفت: اگر چه وقتی صحبت از کودک آزاری می‌شود برای همه خشونت علیه کودک تداعی می‌شود، ولی معضل جدی، نادیده گرفتن و بی‌توجهی به آرزوها و خواسته‌های کودک به عنوان شیوه مدرن کودک آزاری است که امروز بیشترین آسیب را به جامعه کودکان وارد می‌کند و متاسفانه کمتر دیده شده و مورد توجه قرار می‌گیرد.

حسن نژاد توضیح داد: اینکه مادر یا پدری آرزوی پزشک و یا مهندس شدن خود را در فرزندانشان می‌بینند و آنها را برخلاف میل‌شان به تحصیل در این رشته‌ها سوق می‌دهند، در واقع آرزوی کودکشان را به بهای پیگیری آرزوی خودشان سرکوب می‌کنند که به معنای کودک آزاری است.

معاون سیاسی استاندار مازندران همچنین از اصلاح نشدن نظام ورود به دانشگاه به عنوان یکی دیگر از مشکلات مرتبط با حوزه کودکان و تشدید کننده کودک آزاری یاد کرد و گفت: دغدغه کودکان و نوجوانان و خانواده‌های آنان برای راهیابی و حضور در دانشگاه‌ها حجمی از استرس و اضطراب را به کودکان وارد می‌کند که خود یک آسیب اجتماعی به شمار می‌رود.


مدیرکل بهزیستی مازندران:
بیشترین میزان کودک آزاری توسط والدین صورت می‌گیرد

مدیرکل بهزیستی مازندران نیز در حاشیه این همایش با اشاره به اقدامات بهزیستی به عنوان متولی اصلی آموزش کودکان زیر سن دبستان گفت: سازمان بهزیستی در سنین بالاتر نیز متناسب با نوع آسیب‌های اجتماعی، مداخلات تخصصی در غالب مراکز حمایتی، اورژانس اجتماعی، پایگاه‌های خدمات اجتماعی و مهم‌تر از همه خط تلفنی 123 ارائه می‌کند.

جمال باقری با بیان اینکه 826 مورد مداخله در حوزه کودکان طی سال گذشته صورت گرفته است، با اشاره به افزایش نسبی این میزان طی 6 ماه نخست امسال خاطرنشان کرد: غفلت و تسامح والدین مهم‌ترین عامل کودک آزاری در آمارها و بررسی‌های صورت گرفته عنوان شده است.

وی با اشاره به کاهش آمار کودک آزاری جنسی نسبت به دیگر موارد آزار و اذیت کودکان، 80 درصد کودک آزاری را بی توجهی والدین در منزل عنوان و تصریح کرد: متاسفانه آمار آزار کودکان در منزل، فارغ از میزان تحصیلات، وضعیت مالی و سطح سواد فرهنگی والدین بدست آمده است.

این مسئول با اشاره به جمع‌آوری 201 کودک کار و خیابانی و پذیرش در مراکز تحت نظر بهزیستی اذعان کرد: در 6 ماه نخست سال جاری تعداد 16 کودک کار، دچار سوء مصرف مواد مخدر شناسایی شده است.

باقری در پایان با تاکید بر اهمیت آموزش و فرهنگ‌سازی کودکان در مناطق تحت آسیب، به شناسایی 33 منطقه حاشیه آسیب پذیر در استان اشاره کرد و گفت: 26 مهد در این مناطق تحت نظر بهزیستی راه اندازی شده است که امیدوارم با عنایت معاونت برنامه ریزی استانداری مازندران اعتبار مناسبی برای افتتاح مهد و پایگاه خدمات اجتماعی در 7 منطقه باقیمانده در نظر گرفته شود.


مدیرکل ثبت احوال مازندران:
۱۰۴ کودک بی‌سرپرست مازندرانی امسال فرزندخوانده شدند

کنفرانس تخصصی حقوق کودک با موضوع حمایت قضایی از کودکان و نوجوانان با حضور جناب آقای دکتر عباسی معاون وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک و مدیران ارشد استان با همت اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران در روز دوشنبه ۲۹ مهر در سالن سینما کانون واقع در اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران برگزار شد.

مدیرکل ثبت احوال مازندران همچنین در این همایش ضمن اعلام این مطلب که این اداره کل براساس حکم صادره از سوی دادگاه امسال برای ۱۰۴ کودک بی‌سرپرست که از سوی خانواده‌ها به فرزندی پذیرفته شدند، شناسنامه صادر کرد، گفت: خانواده‌های پذیرنده، این کودکان را یا از مراکز بهزیستی تحویل گرفتند و یا اینکه کودک را پیدا کرده و بعد از طی مراحل قانونی و دریافت حکم از دادگاه، موفق به دریافت شناسنامه برایش شده‌اند.

علی رجبی آمار صدور شناسنامه برای کودکان فرزند خوانده در استان طی سال گذشته را هم ۲۰۳ فقره اعلام کرد.

این مسوول از فرزندان غیرقانونی اتباع خارجی، کودکان مهاجر بدون شناسنامه، کودکان حاصل روابط نامشروع، کودکان کار فاقد سرپرست مجاز، کودکان فاقد سرپرست مناطق آسیب پذیر و کودکان فروخته شده به عنوان کودکان بی‌هویت در تقسیم بندی ثبت احوال یاد کرد و گفت: از سال گذشته تاکنون با درخواست مادر و حکم دادگاه برای ۹ کودک که پدرشان نامشخص بود، شناسنامه صادر شد.

وی با اعلام این که ۲ فقره از شناسنامه صادر شده برای این کودکان در سال جاری بود، افزود: به دلیل قبح مساله و نامشخص بودن پدر این نوع کودکان، مادران آنها از گرفتن شناسنامه برای فرزندان خود سرباز می‌زنند.

مدیرکل ثبت احوال مازندران همچنین از شناسایی ۳۷۰ کودک فاقد شناسنامه در استان خبر داد و گفت که بیشتر این کودکان غیربومی هستند.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.128 seconds.